SFB 1136 - Publications

Peter Gemeinhardt

Peter Gemeinhardt

Teaching the Faith in Early Christianity: Divine and Human Agency.

In: Vigiliae Christianae 74 (2020), S. 129–164. Brill

Peter Gemeinhardt (Hg.)

Peter Gemeinhardt (Hg.)

Was ist Bildung in der Vormoderne? (SERAPHIM 4), Tübingen, Mohr Siebeck 2019.

Bildung ist in der Gegenwart, aber auch schon in der Vormoderne ein »Megathema«. Der vorliegende Band bietet Einblicke in das Bildungshandeln von Religionskulturen von der Antike bis zum Mittelalter und zum Klassischen Islam. Dies trägt auch zur geschärften Wahrnehmung heutiger Probleme und Potenziale von Bildung bei.

Gabriela Ryser

Gabriela Ryser

Education, Religion, and Literary Culture in the 4th Century CE. A Study of the Underworld Topos in Claudian’s De raptu Proserpinae. (Beiträge zur Europäischen Religionsgeschichte (BERG) 7), Göttingen, Vandenhoeck & Ruprecht 2020.

This book contextualizes Claudian’s handling of the Proserpina myth and the underworld in the history of literature and religion while showing intersections with and differences between the literary and religious uses of the underworld topos. In doing so, the study provides an incentive to rethink the dichotomy of the terms ‘religious’ and ‘non-religious’ in favour of a more nuanced model of references and refunctionalisations of elements which are, or could be, religiously connotated. A close philological analysis of De raptu Proserpinae identifies the sphere of myth and poetry as an area of expressive freedom, a parallel universe to theological discourses (whether they be pagan-philosophical or Christian), while the profound understanding and skilful use of this particular sphere – a formative aspect of European religious and intellectual history – is postulated as a characteristic of the educated Roman and of Claudian’s poetry.

Laura V. Schimmelpfennig, Reinhard G. Kratz (Hg.)

Laura V. Schimmelpfennig, Reinhard G. Kratz (Hg.)

Zahlen- und Buchstabensysteme im Dienste religiöser Bildung (SERAPHIM 5), Tübingen: Mohr Siebeck, 2019

Zahlen und Buchstaben konstruieren nicht nur unsere Welt, sondern stiften ebenso kulturelle und religiöse Wirklichkeiten. Der vorliegende Band widmet sich erstmals verschiedenartigen Zahlen- und Buchstabensystemen aus dem Bereich des historischen Mittelmeerraums und deren Implikationen für religiöse Bildung.

Florian Wilk (Hg.)

Forian Wilk (ed.)

Scriptural Interpretation at the Interface between Education and Religion. In Memory of Hans Conzelmann (Themes in Biblical Narrative. Jewish and Christian Traditions Vol. 22), Leiden/Boston: Brill 2019, X + 358 pp.

Matthias Becker

Matthias Becker

Die Bedrohung der Polis. Hesiods „Werke und Tage“ als Zeugnis literarischer Bedrohungskommunikation (Bedrohte Ordnungen Bd. 9), Tübingen: Mohr Siebeck 2018, X +243 Seiten

[The Threat of the Polis. Literary Threat Communication in Hesiod's Works and Days.]

Peter Gemeinhardt

Peter Gemeinhardt

Education and Religion in Cultures of the Mediterranean and Its Environment from Ancient to Medieval Times and to the Classical Islam. Collaborative Research Centre at the University of Göttingen

In: Journal of Transcultural Medieval Studies 4 (2017), pp. 325-332

Peter Gemeinhardt

Peter Gemeinhardt

Bildung und Religion als interdisziplinäres Forschungsthema: Ein neuer Sonderforschungsbereich in Göttingen und seine Agenda

In: Theologische Literaturzeitung 142 (2017) 3, col. 164-179